Att vara egen företagare

Jag vet inte om jag uppfattade det fel men många människor tror att bara för att man är egen företagare är man rik och behöver knappt jobba något? Jag kan erkänna jag själv var i den sitsen innan jag själv blev egen företagare. I vissa fall kan detta stämma om man får sitt företag att växa till det större, men som jag små företagare så blir man inte speciellt rik och man har jobbet med sig hela tiden, japp hela tiden.

Jag jobbar mycket, är jag inte på salongen så jobbar jag ständigt på något sätt att försöka marknadsföra mig, jobbar jag inte med det så jobbar jag med papper. Kunder kan till och med ringa mig mitt i nätterna och vill boka tid för en behandling... Det är mycket hårt arbete bakom ett framgångsrikt företag man kan inte bara sitta på sin rumpa och tro att saker ska komma till en. Jag har drivit mitt företag i ca 1,5 år nu och jag går runt varje månad men det är inte mer än så. Men jag är jätte glad för att jag inte går minus.

Självklart skulle jag kunna höja mina priser på min behandlingar för att få in mer pengar men för mig känns det inte helt rätt för jag vill att alla ska kunna komma till mig och göra naglar vare sig man är student eller miljonär. Ändå får jag höra, Gud Elin det kostar mycket att göra naglar hos dig. Detta blir jag faktiskt en aning stött av ibland för när man uttrycker sig på det viset så känns det som ni missunnar mig min lön. För varje behandling och för varje nagelolja jag säljer så går det till min lön. Tänk om jag skulle säga att "Gud du ska inte tjäna 145:- i timmen du borde tjäna 100:-" hur skulle det kännas för er? Inte så kul eller hur.

Jag menar absolut inte att hacka på någon, alla har rätt till sin åsikt. Men missunna inte mig eller någon annan deras lön. För jag som alla andra har sina räkningar att betala. Att vara egen företagare är också väldigt roligt, du har ditt egna ansvar för allt. Man kan uttrycka sig som så att du är din egna chef, ingen är över dig. Och att känna drivkraften i att bli större, det är en sjuk känsla en jätte skön känsla. När jag började min utbildning så kommer jag ihåg att jag egentligen inte ville bli speciellt stor men en dag slog det mig, jag vill bli störst.

Jag jobbar och jag växer, älskar det. Jag kanske inte kommer bli störst på något sätt men drömmen kommer alltid finnas kvar och det är den som kommer att fortsätta att driva mig framåt i rätt riktigt. Att ha ett bra stöd bakom sig gör oerhört mycket för dig som är egen företagare. Jag vill tacka mina underbara kollegor på Svenska Skönhetsskolan där jag hyr in mig, Tack Camilla och Sarah för att ni har funnits där och lyssnat på både strunt och positiva saker. Tack till min familj och vänner för att ni tror/trodde på mig att jag kunde.  Att vara egen företagare får dig att växa något otroligt som människa, du kommer våga så mycket mer.
Vill du bli egen företagare? Sjukt kul, våga satsa!
 


1 Anonym:

skriven

Bra skrivet Elin! Ingen ska missunna någon annan sin lön, vare sig man driver eget eller ej. Stå på dig för du är en kämpe!
/Ingvarsson

Svar: Tack ingvarsson!!
eliinamour.blogg.se

2 evelinaeleonora.blogg.se:

skriven

Bra inlägg! Har inte så mycket koll på det där så var intressant och läsa lite om hur du har det i din vardag så att säga. Jag tror absolut på att ha ett eget företag kan ju inte vara lätt i början. Det krävs nog mycket hårt arbete för och bli ''rik''.

Svar: verkligen!
eliinamour.blogg.se

3 Veronica - var dig själv, för alla andra finns redan:

skriven

Intressant inlägg! Har själv framtidsplaner om att starta eget företag :D

Svar: lycka till :)
eliinamour.blogg.se

4 evelina:

skriven

alla vet nog att vara egen företgare kräver mycket och i början är det inte lätt. man får kämpa hela tiden tills det är såpass stadigt. det går inte på en dag. vissa går deet bra för vissa går det ännu bättre , vissa går det inte alls f´ör :)

Kommentera här: