Självkänsla, och att jobba på den.

Självkänslan betyder mycket för hur du mår. En stabil självkänsla hjälper dig att våga göra saker du vill, och att säga ja och nej till saker. Om du har det jobbigt med självkänslan kan det leda till att du låter bli att göra sånt som du egentligen vill. I stället kanske du gör saker som du inte har lust med, eller gör saker bara för att andra vill det.

Att våga ändra på sig kan vara ohyggligt svårt för vissa personer, man hör ofta "Gud vilket bra självförtroende den personen har" Men hur är det egentligen med självkänslan? Den nämns inte lika ofta, inte i mina öron iaf. Självkänslan är precis lika viktig som ditt självförtroende. Jag tyckte det var svårt att skilja på dessa saker innan, jag ansåg mig själv att inte ha ett bra självfötroende...eller jag vet idag att det egentligen var min självkänsla det handla om. Självkänsla handlar om hur du ser på vem du är som person, med både dina starka och svaga sidor men pratar man om självfötroende så handlar det om saker du vet att du är bra på.

Det kan låta aningen rörigt för vissa som kanske är lite långsamma i sitt tänkande som jag. De olika sakerna hänger ihop. Men man kan ändå till exempel ha svag självkänsla, fast man har självförtroende och vet att man är väldigt bra på något. Vart vill jag komma med detta? Låt mig berätta.

Innan jag beslutade att utbilda mig till nagelterapeut var jag ganska liten på jorden, oftast iaf. Ni vet den där tjejen som håller sig lite i bakgrunden och håller med alla för hon är rädd för konflikter? Japp, det var jag för ca 1,5 år sedan. När jag började utbildningen började också en ny resa för mig, en resa uppåt. Det har inte bara varit medgångar det vill jag verkligen inte påstå och hade de bara varit det hade jag inte lärt mig uppskatta detta på det visa jag gör idag.

Något av det värsta jag visste innan var att stå och prata framför andra...Pannan börjar bli prickig av svettpärlor, stammningen börjar vakna och för att inte prata om när färgen i ansiktet blev röd som ett stoppljus. Idag ställer jag mig utan konstigheter framför folk jag aldrig träffat eller pratat med tidigare och utbildar, förstår ni vilket kliv åt rätt riktning? Alla kan om man har rätt driv och viljekraft, med rätt personer runt sig går det. Någon som sparkar dig i baken och säger, du kan detta!

Camilla sa till mig en gång, sluta va så elak emot dig själv. Ni vet hur man kan kommentera hur man ser ut och så vidare...Va lite schyssta istället, ställ dig framför speglen och säg gud vad vacker du är...MEN du måste också mena det..

På så vis kommer du bygga upp din självkänsla, om du verkligen vill...Jag tror på dig och jag trodde på mig själv och tror fortfarande. 

 

 

1 Skogsraah ☾:

skriven

Så bra skrivet!

Svar: Tack söta du! :)
eliinamour.blogg.se

2 Missalive:

skriven

Bra jobbat! Ett uttryck som fastnat hos mig är; "Våga göra det läskiga". Tror att när vi gör det så utvecklas vår självkänsla.

Svar: absolut :)
eliinamour.blogg.se

Kommentera här: